8 helppoa tapaa elää terveellisemmin

8/08/2016

IMG_7249

Terveellisestä elämästä tulee helpsti mieleen timmi kroppa ja salaattiannokset. Oikeasti terveellisyys ei ole ollenkaan vaikeaa eikä vaadi mitään suuria uhrauksia. Kaikki on kiinni pienistä arkipäiväisistä, hyvää oloa tuottavista valinnoista. Tähän postaukseen kokosin muutamia vinekkjä, joilla voit helposti nostaa energiatasojasi ja olla paras versio itsestäsi luopumatta lemppariherkuistasi ja ilman yhtäkään pakotettua salikäyntiä!

//Hearing the word "healthy" usually brings to mind salad bowls and a fit body. To me though, health is all about those little choices you make in your life every day that make you feel good and help you be the best version of yourself. With these easy steps you can live super healthily without having t give up any of your favourite treats or without forcing yourself to the gym!


IMG_7250

1. Juo sitä vettä
Tiedän, aika lailla itsestäänselvyys, mutta ei välttämättä silti kaikille. Vaikka itse juon muuten aina päivän mittaan todella paljon vettä niin huomaan, että esimerkiksi töissä tai kaupungilla liikkuessa se tuppaa usein unohtumaan. Veden juonnin tärkeyttä ei vaan voi tarpeeksi korostaa: se kosteuttaa ihoa, pitää aineenvahdunnan käynnissä, pitää solumme toimintakykyisenä ja piristää. Hyvä kikka on kantaa aina mukana aina juomapulloa ja koittaa juoda se tyhjäksi päivän aikana.

2. Liiku
Ja päivittäinen hyvä olo on taattu! Aina ei tarvitse olla hikirääkkipäivä, vaan voit kokeilla vaikka rentouttavaa kävelyä kuunnellen hyvää musiikkia tai rauhallista venyttelyä. Pyydä kaveri tai perheenjäsen mukaan kävelylle, ja setvikää yhdessä murheitanne tai suunnitelkaa tulevaa lomamatkaa. Liikunnan jälkeen on aina hyvä olo riippumatta siitä, kuinka rankkaa se oli.

3. Nuku
Kiität itseäsi seuraavana päivänä siitä, että suljit puhelimen ennen keskiyötä (tiedän, että se voi olla haastavaa!) Unen tärkeyden huomaa todella vasta siinä kohtaa, kun univajetta kertyy ja koulussa tai töissä on enää täysin mahdoton pysyä hereillä, saati keskittyä käsillä oleviin tehtäviin.

4.Syö tarpeeksi ruokaa
Makeanhimo iskee iltaisin usein silloin, kun päivän energiansaanti on jäänyt liian heppoiseksi. Tilanne on helppo korjata syömällä tarpeeksi koko päivän ajan. Säännöllisyys ruokailuissa auttaa jaksamisessa, eikä illalla tule syön-kaiken-mitä-kaapista-löytyy-nälkäkuolemaa. Itse ainakin huomaan niin töissä kuin urheillessa, että ajatus ja askel kulkevat heti paremmin kun on oikeasti tullut syötyä.

IMG_7251

5. Piilota kasviksia ruokaasi
Helppo tapa lisätä ravintoaineiden saantia, jos pelkän raa'an porkkanan syönti ei innosta. Itsekään en ole vihersmoothieiden tai salaatin ylin ystävä, ja haluan, että ruoka oikeasti maistuu hyvälle. Makeaan hedelmäsmoothieen uppoaa helposti lisäksi vaikka pala kurkkua tai salaatinlehtiä ilman, että niiden maku maistuu läpi. Pasta-, curry- tai papukastikkeisiin voi lisätä vaikka kukkakaalta tuomaan rakennetta ja makua. Laatikkoruokiin, kuten (kasvis)lasagneen on helppo heittää vaikka paprikaa, parsaa, maissia, kesäkurpitsaa...

6. Venyttele
Hitsit kun noudattaisin itse näitä omia ohjeitani useammin. Venyteltyä tulee lähes aina treenin jälkeen, mutta jos treeni jostain syystä jää, jää usein venyttelykin. Jo viiden minuutin pikavenyttely virkistää ihan hurjasti, puhumattakaan rauhassa tehdystä kaksikymmenminuuttisesta. Taidankin ottaa syksyn tavoitteeksi venytellä joka ilta vähintään sen vartin,vaikka se sitten olisi pois telkkarinkatseluajasta (tai voihan nämä kaksi aina yhdistääkin...)

7. Älä stressaa liikaa
Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän. Mutta tiedän myös, että asiat järjestyvät kyllä aina lopulta, stressasi niitä tai ei. Jos stressaan vaikka esitelmää tai työhaastattelua, koitan aina miettiä, mikä on pahinta, mitä voi tapahtua. Yleensä se on jotain "no, mokaan ja saan huonon numeron"-tyylistä, loppujen lopuksi todella turhaa stressattavaa. Ihan oikeasti, kukaan ei tule muistamaan enää viikonkaan päästä, kuinka sekoilit sanoissasi esitelmää pitäessä.

8. Tee joka päivä jotain kivaa
Terveellisyys ei ainakaan mulle tarkoita pelkkää ruokaa ja liikuntaa. Niinpä laitan listan viimeiseksi ohjeen, jota pyrin itsekin noudattamaan: ottamaan joka päivä aikaa sille, että teen jotain, mistä nautin. Se voi olla hyvän kahvin nautiskelu kivassa kahvilassa, hyvä treeni tai suklaakakkua Netflixin äärellä. Muulla ei ole väliä, kunhan itse nautit.

IMG_7252

***

//1. Drink water
I know this sounds super mainstream from a health post, but to many people, it really isn't. Water is so important for many functions in our body, like hydration, metabolism and the functions in our cells. Drinking enough water can even save you from that afternoon stagnation when the only thing you want is to go to bed and take a 3-hour nap.


//2. Move your body
It doesn't even have to be a hardcore sweat session. A relaxing walk listening to your favourite music or stretching can be just as energizing. Ask a friend of a family member to join you so you can catch up while doing something good for your bodies.


//3. Sleep
You'll thank yourself the following day for closing Instagram before midnight. Seriously. Just do it.


//4. Eat enough
Let's face it, when you haven't had enough to eat you're going to feel all grumpy and tired. Try to eat regularly throughout the day to avoid those smash-down-everything-you-can-find-in-the-fridge evenings. You'll feel the difference!


//5. Hide veggies into your food
I'm no salad and green smoothies kinda girl and I want my food to taste good. An easy way to get down your daily greens is to make a sweet fruit juice and add some kale or a bit of cucumber along. It'll blend right in and you wonät even know it's there (promise!). You can also incorporate more veggies into your diet when making soups, casseroles, curries...


//6. Stretch out those muscles
I wish I was better at obeying my own advice. I almost always finish my workouts with a good streching session, but if I ever skip my workot for some reason, so is the streching forgotten. Even a quick 5 minutes during the day increases your energy, not to mention a full, stressless session. I'm actually going to make that my evening routine for the fall, to stretch at least 15 minutes every evening. Even if it decreases my Netflix-time.


//7. Try not to stress out
Easier said than done, I know. But what I also know is that things will work out eventually whether you stressed about them or not. If you're super nervous about, say, a presentation or a job interview, try to think about the worst case scenario. Is it something like failing and getting a lower grade than usual? Then you have nothing to stress about. Seriously, no one will remember you messing up your words in a presentation a week later.


//8. Do something for yourself ever day
Health shouldn't just be about diet and exercise. That's why this last tip is something a little different, something I try to remeber ever day as well: take time to do something you like. It can be a god cup of coffee at your favourite coffee shop, a good workout or a Netflix night with ice cream and chocolate cake. All that matters is that you enjoy what you do.


2 comments:

  1. Kannattaa myös syödä ruisleipää ja puuroja, sekä hyödyntää pähkinöitä ja siemeniä annoksissaan (vaikka siinä puurossa tai salaatissa).

    ReplyDelete
  2. Kannattaa myös syödä ruisleipää ja puuroja, sekä hyödyntää pähkinöitä ja siemeniä annoksissaan (vaikka siinä puurossa tai salaatissa).

    ReplyDelete

Proudly designed by Mlekoshi playground