Vegaani käy salilla?!

10/28/2016



Ylivoimasesti yleisin reaktio siihen, kun kerron jollekulle olevani vegaani on se klassinen: Mistä saat proteiinit? On aika huvittavaa, miten yksikään sekasyöjä ei ole kiinnostunut toisen sekasyöjän proteiininsaannista, mutta heti kun puhutaan veganismista, nousee esiin sellainen mielikuva, ettei protskuja vaan yksinkertaisesti ole vegaanisella ruoalla mahdollista saada tarpeeksi. Ihmettelyt sen kun kasvavat, kun kerron urheilevani noin 5-6 kertaa viikossa sisältäen monipuolisesti spinningtunteja, juoksua ja salilla käyntiä. Siis anteeksi mitä, voiko vegaani urheilla?!



Aloitetaanpa vaikka ihan listaamalla niitä ruokia mistä sitä prodea sitten saa. Tietysti ensimmäisenä tulee mieleen pavut, linssit, kikherneet, tofu, tempeh tai vaikka soijarouhe. Kaikki hyviä ja monipuolisia proteiininlähteitä ja esimerkiksi soija sisältää kaikki ihmiselle välttämättömät aminohapot. Lisäksi esimerkiksi pähkinät ovat loistavia protskun ja samalla hyvien rasvojen lähteitä. Kuitenkin se mitä moni ei tule ajatelleeki on, että esimerkiksi viljat kuten kaura, jota itse käytän paljon, sisältää noin 14 grammaa proteiinia sataa grammaa kohti. Se on enemmän kuin kananmunassa: olisitko tiennyt? Tämän lisäksi esimerkiksi ruis, tattari, kvinoa, riisi ja jopa peruna sisältävät proteiineja. Nämä yleisesti hiilarilähteinä mielletyt ruoat siis sisältävät myös melkoisen määrän proteiinia.

Proteiinin tarve on tosi yksilöllinen juttu. Lisää lihasta hankkiva haluaa ja tarvitseekin niitä enemmän, mutta mikäli suuremmat muskelit eivät ole toivelistan ykkösenä, riittää vähempikin. Itse en niinkään kaipaa suuria ja näkyviä lihaksia vaan enemmänkin vahvat ja kestävät. Lisäksi olen ottanut ruoassa (ja elämässä yleensäkin) sen linjan, että en laske makroja tai mikroja vaan syön monipuolisesti sitä mitä tekee mieli ja mikä tuntuu hyvältä. Uskon, että keho kertoo mitä se milloinkin tarvitsee. Sen verran voin kuitenkin vielä sanoa niille, jotka sitä lihasmassaa kaipaavat, että lihasten kasvattaminen todellakin onnistuu vegaanina, ja itse asiassa mulle se on ollut jopa helpompaa kuin ennen! Tähän syynä luultavasti lisääntynyt hiilareiden syönti, joiden avulla treeni kulkee ja lihaksilla on polttoainetta.



Vegaanius, kuten mikä tahansa ruokavalio, voi olla joko todella terveellinen tai todella epäterveellinen. Koska itse olen vegaani eettisistä syistä ja terveellisyys tulee vain kivana plussana, en analysoi kovin tarkkaan sitä mitä syön vaan koitan säilyttää kohtuuden kaikessa. Hyvin koostettu vegaaniruokavalio on parhaimmillan todella terveellinen, ja uskallan jopa väittää, että saan itse ruoastani enemmän niin sitä protskua kuin muita ihmiselle tärkeitä ravintoaineita, kuin moni sekasyöjä. Itse olen sitä mieltä, että ihminen ei tarvitse lihaa eikä maitoa elääkseen, vaan ainoastaan niiden sisältämiä ravintoaineita joita onneksi saa myös muista lähteistä. Vaatii vain vähän aikaa ja vaivaa selvittää, millä eläintuotteet ruokavaliossa korvataan. Bottom line: ruokavalio ei ole mikään este urheilulle, eli kyllä, vegaanikin voi urheilla ja just niin kovaa kuin haluaa!

Ihanaa viikonlopun alkua kaikille, mä pinkaisen itse tästä juoksulenkille :)

_________________________________________________________________________________________________________________________

//Every single person who ever went vegan must be familiar with this one classic question: where do you get your protein from? It's funny really how no one cares about your protein intake before you go vegan. Or have you ever heard a meat eater being worried about another meat eater's protein levels? That's what I thought. People get even more confused when they hear my say that I excersize at least 5 times a week. Excuse me, what?! A vegan can go to the gym, a vegan can run?!

Oh yes we can. Let's start about where we do get our protein from: legumes, beans, chickpeas, tofu, lentils, tempeh, and soy are all great sources of protein and for example soy contains every amino acid vital to the human body. In addition there are nuts and seeds and, what most people never really take as "protein foods": quinoa, buckwheat, rye, whole wheat and oats. Did you know that oats contain 14 grams of protein per 100 grams? That's more than an egg contains. But as these foods are generally thought as "carb foods" it doesn't cross most people's minds that these foods actually contain a lot of valuable protein too.

How much protein is needed depends on the level of physical activity, your size and of course your goals as well. If you're looking for more muscle mass then you might need more protein than a friend who doesn't. As for myself, my excercise routine contains a lot of cardio workouts such as running and indoor cycling, so for me it's even more important to watch that I get enough carbs from my diet. I don't count macros or calories and I strongly believe that no one should: listen to your body and eat what makes you feel good. To those who do go to the gym for the muscles: based on my own experience, it's even easier for me to get muscle faster as a vegan than before, which is probably due to the increased carbohydrate intake.

Veganism, as any diet, can be either very healthy or very unhealthy. I am vegan for ethical reasons so health aspects are a great plus for me, but I don't ever analyze everything I eat and just try to maintain a good balance between healthy stuff and the not-so-healthy stuff. At it's best a vegan diet can improve your health in so many ways and I actually believe that my diet is a lot healthier than many meat eater's my age. People do not need animal products to live, only the nutrients that they contain. And because these nutrients can also be found in plant foods, it is no obstacle for exercising as much and as hard as you want!

Have a lovely weekend everyone, I'm gonna go out for a run now! :)

4 comments:

  1. Hahaa! Asiaa! Mua grillattiin töissä bodaajien toimesta ihan saman asian tiimoilta ja voi niiden poloisten ilmeitä kun selitin mistä ja miten saan kaikki tarvittavat ravintoaineet :D Veganismi ruokavaliona on siitä ihan huippu, että se tvallaan pakottaa ihmisen tutkimaan omaa ruokaympyräänsä ja pitämään huolen tarvittavista ravintoaineista. Sekaanina oli liian helppoa lapata lautaselle se, mitä koulussa opetettin ja potea huonoa oloa epätietoisena, mutta veganismin myötä munkin silmät avautuivat ja ymmärsin mitä kroppa oikeasti tarvitsee pyöriäkseen täysillä :) Eikä siihen luonnollisesti tarvittu eläinperäisiä aineita ;) Palaten takaisin itse aiheeseen, Suomessakin on alkanut pikkuhiljaa näkymään vegaaniurheilijoita julkisuudessa ja somessa, mikä on ihan huippu juttu! Hyvä teksti ja erinomainen sanoma, kiitos tästä :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha joooo toi on niin tuttua! Todellakin omakin ruokavalio on vaan monipuolistunut ja parantunut veganismin myötä, ja toisaalta kun herkkuja tekee mieli niin niitäkin löytyy, nimimerkillä kuulen edellen ihmettelyjä siitä voinko mäkin muka syödä suklaata tai jätskiä.

      Kiitos ihanasta kommentista <3

      Delete
  2. Hyvä kirjoitus! Mukavaa syksyä ja ilo liikuntaan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos sulle ihana <3 ja samoin sinne :-)

      Delete

Proudly designed by Mlekoshi playground