How to find motivation to work out

11/28/2016



Ahkerinkaan himotreenaaja ei aina lähde lenkille intoa puhkuen ja on todellakin ok jos sänky ja Netflix houkuttelevat joskus enemmän kuin hikoilu. Saan monesti keverilta ihmettelyjä siitä, miten jaksan ja ehdin treenata monta kertaa viikossa ja tiedän, että moni muukin kamppailee kyseisen asian kanssa. Mulle liikunta on elämäntapa eikä mun tarvitse oikeastaan lähes koskaan pakottaa itseäni lenkille tai salille: tiedän, että kroppa ja mieli kaipaavat sitä. Lisäksi oon sitä mieltä, että niille asioille, joita oikeasti haluaa, löytyy aina aikaa. Kiireisinä aikoina ehkä vähemmän, ja joskus taas sitten enemmän. Mutta nyt siis kehiin mun parhaat vinkit treenimotivaation löytämiseen ja ylläpitämiseen!



Tee liikkumisesta rutiini

Mulla on lähes joka päivä salikamat mukana koulussa, jonka jälkeen poikkeasn treenaamassa ennen kotiin menoa. Ainakin itseäni helpottaa huomattavasti mennä, kun on koko päivän kantanut kamoja mukana ja ollut sillä fiiliksellä, ett tänään treenataan.

Vaihtele lajeja ja treenejä

Tuskin kukaan jaksaa kovin kauaa liikkua aina täsmälleen samalla kaavalla. Into pysyy yllä kun vaihtelee lajeja ja intensiteettiä: jos lempparilajisi on vaikka juoksu, juokse välillä pitkiä matkoja kevyellä vauhdilla ja toisina päivinä lyhyitä sprinttejä täysillä. Lyhyet, täysillä vedetyt intervallit on superhauskoja kaverin tai siskon kanssa "kilpaa" juostuna!

Löydä oma lajisi

Kenekään ei ole pakko käydä salilla vain siksi että muutkin. Jokaiselle löytyy varmasti jokin sopiva laji, ja siksi kannattaa rohkeasti vaan kokeilla uusia urheilumuotoja ennen kuin oma juttu löytyy. Aina lajille ei syty heti ensimmäisellä treenikerralla, vaan palo saattaa syttyä vasta myöhemmin, joten luovuttaa ei kannata yhden tai muutamankaan epäonnistumisen jälkeen (nimimerkillä uidessani kilpaa vihasin juoksua yli kaiken ja jaksoin juuri ja juuri kilometrin, nyt juoksu on yksi rakkaimmista lajeistani).



Muista syödä säännöllisesti

Liikkuminen ei varmasti houkuttele yhtään jos energiaa siihen ei riitä. Syö muutaman tunnin välein äläkä pelkää hiilareita! Pidä huoli siitä, että syöt oikeasti paljon, sillä eron kyllä huomaa treenatessa jos on tullut tankattua liian vähän.

Hanki kivoja treenivaatteita

Ei ole yhtään pinnallista tai noloa, jos saat energiaa siitä, että tiedät näyttäväsi hyvältä! Kivat vaatteet pukkarissa päälle vetäessä tulee heti hyvä fiilis aloittaa päivän treeni.

Muista lepopäivät

Joskus treenamiseen saa niin hyvän flown että sitä ei malttaisi millään jättää välistä. Kuitenkin yksi tai kaksi lepopäivää viikossa auttaa heti jaksamaan paremmin, joten joka päivä ei todellakaan tarvitse eikä kuulukaan treenata!

Treenaa hyvän olon takia

Kun musta itsestä tuntuu siltä, että urheilu on täysin ylivoimainen ajatus, mietin aina sitä tunnetta treenin jälkeen. On oikeastaan ihan sama, kulkiko juoksu hyvin tai vedinkö täysillä, hyvä olo taattu pelkästään siitä että ylipäänsä teit jotain! Treenin jälkeinen hyvä olo on mulle ehdottomasti suurin motivaattori, sillä mikään ei oo parempaa kuin se, että saa kovan treenin jälkeen lysähtää sohvalle ylpeänä siitä, että olet pitänyt kropastasi huolta.

Joillekin motivaatio treenaamiseen saattaa löytyä painon pudottamisesta tai kropan muokkaamisesta ja sekin on täysin jees. Treenauksen ei kuitenkaan tarvitse välttämättä edes näkyä kropassa, vaan joskus suurimmat muutokset tuntee oman pääkopan sisällä. Energiaa riittää, uni on syvempää ja fiilis vaan yleisesti onnellisempi ♥



//How do I find the motivation to work out regularly? Now that's a question I get a lot. For me, working out is a lifestyle and I hardly ever need to force myself to exercise. But I do know that a lot of people struggle with motivation when it comes to exercise, so I thought I would share my best tips on finding and maintaining the motivation to move your body.

Make it a routine
Take your gym clothes with you when you leave for school or work in the morning: it's so much easier to get yourself to exercise when you've carried your work out stuff with you all day.

Change it up
Anyone would get bored after a while of always doing the exact same thing. Change the intensity of your workouts or try out different sports to keep things interested.

Find your own thing
You don't have to go to the gym just because that's what everyone else does. Try out different things, explore and find the sport that makes you the happiest.

Eat a lot!
Buy yourself nice workout clothes
It doesn't make you superficial if you get energy from knowing that you look nice! Getting to change pretty clothes on immediately gives you a good feeling to start the work out with.

Remember to rest
No one can keep up training super hard every single day. Give your body time to recover sometimes and you'll be back with even more energy.

Do it for the feel of it
The biggest motivator in working out for me is the feeling I get after a work out. It doesn't even matter if it wasn't a crazy tough one, I always feel amazing after having done at least something.

Of course, if you want to lose weight or tone up your body, then those can be of good motivation as well. But working out doesn't even have to change your body, but sometimes you notice the biggest transformation in your head: you have energy, you sleep well and above all, you're happier ♥


*Jacket and bag gifted from Zaful



2 comments:

  1. Hyviä vinkkejä! Oon huomannut, että varsinkin tuo jos tekee liikunnasta rutiinin, auttaa todella paljon asiaa - silloin sitä ei edes sen kummemmin ajattele, se vaan kuuluu siihen päivään ja se tulee tehtyä, ihan samalla tavalla kuin vaikka hampaitten pesu tai päivällisen syöminen! Ja liikunnasta tulee niin hyvä fiilis, jonka huomaa varsinkin kun menee pitkän tauon jälkeen treenaamaan <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jep, se rutiini on kaiken a ja o! :-) ja voi kyllä, tauon jälkeen sitä taas huomaa miten paljon on kaivannut sitä että pääsee liikkumaan <3

      Delete

Proudly designed by Mlekoshi playground