8 x How to beat stress

2/15/2017



Stressi, se ahdistava mörkö joka tunkeutuu syvälle ajatuksiin ja saa olon levottomaksi ja ahdistuneeksi. Tuntuu, että nykyään kaikki stressaavat (rakkaat opiskelutoverit, I hear you) syystä tai toisesta. Itse olin ennen oikea stressaamisen kruunaamaton kuningatar, mikä suureksi osaksi johtui aivan liian suurista paineista, joita itse kasasin itselleni. Joten kyllä, olen saanut oman osani stressaamisesta ja tiedän mistä puhun. Nykyään osaan onneksi käsitellä stressiä paremmin ja myös ennaltaehkäistä sitä, miksipä en siis jakaisi omia kokemuksiani myös muille apua tarvitseville! Muistakaa ihanat että mikään ei kestä ikuisesti, ei viikonloppu, kesäloma, eikä myöskään stressi.

Priorisoi


Mitkä asiat täytyy tehdä alta pois nopeasti, jo tänään? Mitkä pystyt siirtämään huomiselle? Mikä on tärkeintä? Aikatauluttaminen ja asioiden priorisointi auttaa tuntemaan, että homma on hallinassa ja stressi lievenee.

Hoida työt pois alta

Tekemättömät työt kerryttävät stressiä, joten hoida siivoaminen, sähköposteihin vastailu ja esseen kirjoitus pois alta saman tien. Kun pakolliset hommat on hoidettu, tuntuu Netflix-maraton entistäkin nautinnollisemmalta.

Keskity vain siihen, mitä voit muuttaa

On ihan kamalaa pyöritellä mielessään asioita, joihin ei pysty millään tavalla itse vaikuttamaan, joten niistä kannatta opetella päästämään irti. Jos taas sinua stressaa jokin, jolle tiedät voivasi tehdä jotakin, niin älä sitten stressaa vaan tee! Helpommin sanottu kuin tehty, mutta pointti on, että stressaaminen on loppujen lopuksi molemmissa tapauksissa turhaa.

Raivaa aikaa asioille joista nautit

Stressi sen kun yltyy, jos sitä ei koskaan pääse vapauttamaan jonkin kivan tekemisen parissa. Pidä huolta siitä, että kalenteriin jää myös tyhjää tilaa vaikka ihan vaan olemiselle.




Jätä some hetkeksi

Joskus pieni some- tai teknologiabreikki avaa silmät ihan uudella tavalla. Lisäksi saat käyttöösi runsaasti lisäaikaa stressaavien asioiden hoitoon, kun sitä ei kulu meemien selailuun (tunnustan!).

Kirjoita ylös mieltä painavat asiat

Mä itse kirjoitan lähes päivittäin ylös mielessä pyörivät asiat ennen kuin menen nukkumaan. Oon huomannut, että tää todella auttaa siihen ettei tarvitse maata valveilla pohtimassa ongelmiaan.

Puhu kaverille 

Meillä on kavereiden kanssa tapana tavata jonkun luona, juoda teetä ja puhua vapaasti kaikesta siitä mikä ahdistaa. Usein toiset osaavat katsoa asioita ihan eri kantilta ja ongelmiin löytyy parempia ratkaisuja, kun ajatuksia ei joudu pyörittelemään vain oman päänsä sisällä. Kavereiden kanssa hengailu piristää joka ikinen kerta!

Katso joku hauska leffa 

Joskus ajatukset pitä saada johonkin ihan muualle, jotta ne lakkaisivat kiertämästä kehää. Katso joku kunnon hömppäkomedia tai ihan mitä vaan mistä tulee hyvälle mielelle!

 

//Stress, that horrible monster that takes over your mind and makes you feel uneasy and anxious without any obvious reason. Not too long ago I was the unofficial queen of stress, mostly caused by too much pressure I put on myself. Luckily, after first having to learn the hard way, I now have the knowledge to deal with stress and also prevent it. Even if you're under stress right now, because of whatever reason, don't worry: nothing lasts forever. Not the weekend, not summer, and certainly not stress.

Prioritize

What do you need to do now and what things can wait until tomorrow? What's the most important? Prioritizing everything you need to do helps you feel like you're in control, which reduces stress.

Do things right away

I find that leaving small tasks like cleaning up, doing an essay for school or answering emails undone makes me stress a lot more than actually just doing them. You'll feel so much better binging on tv shows after you've done all your mandatory work first.

Leave the things you can't change

It's a waste of energy stressing about stuff that's not up to you. I know it's hard but you can practise to get better at letting this kind of stuff go.

Make time for what you enjoy

Always make sure that you have some free time in calendar to do something fun, or do nothing at all.

Give up social media for a while

Sometimes taking a little break from social media or all technology for that matter  somehow helps me see everything a lot more clearer. 

Write down your worries

I find this super helpful. When I write down what's on my mind I don't have to stay awake at night thinking about it.

Talk to a friend

Whenever me or some of my friends have a shit day, we meet up, drink tea and talk. Works every single time and I always feel better after having talked about what's on my mind rather than pondering it on my own.

Watch a movie

Try something light like a romcom or anything that makes you feel good.

4 comments:

  1. Anonymous17/2/17 09:02

    Tykkään sun tyylistä kirjoittaa niin paljon! Kiitos (jälleen) hyvästä postauksesta vinkkeineen. <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voii niin ihana kuulla!! Kiitos <3

      Delete
  2. oi! tulin pitkästä aikaa lueskelemaan sun blogia ja pakko sanoa, että oot kyllä niin ihanan oloinen mimmi! pus ♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ääks, ihanasti sanottu! <3 samoin!

      Delete

Proudly designed by Mlekoshi playground